Helaas is deze website niet geoptimaliseerd voor oude browsers, mocht de website niet toereikend werken dan staan wij u graag telefonisch te woord op nummer 030 234 08 19

Opvang, (begeleid) wonen, budgetbeheer & schuldhulpverlening, dagbesteding & activering

Financieel vrijwilliger thuis

Kunt u wel wat hulp gebruiken bij uw administratie? Dan is een financieel vrijwilliger thuis misschien iets voor u. We houden ons aan de Corona maatregelen en zorgen altijd voor 1,5 meter afstand.

Wat is een financieel vrijwilliger thuis?
Dit is één op één hulp bij u thuis. Een financieel vrijwilliger komt gemiddeld elke twee weken bij u langs. Samen gaat u aan de slag met uw administratie. Wat u precies gaat doen, hangt af van uw vraag.

Hoe werkt een financieel vrijwilliger thuis?
Als u zich bij ons aanmeldt, komen wij bij u langs. Samen met u kijken wat uw hulpvraag is. Daarna gaan wij voor u op zoek naar een passende vrijwilliger. Hebben we die gevonden? Dan spreekt u met de vrijwilliger af om kennis te maken. Daarna spreekt u gemiddeld elke twee weken af. Dat doet u maximaal één jaar, totdat u zelf uw administratie (weer) kunt doen.

Voor wie is een financieel vrijwilliger thuis bedoeld?
Een financieel vrijwilliger thuis is voor mensen die financiële hulp kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld als:

  • u het overzicht kwijt bent van uw administratie;
  • u niet kunt rondkomen of hoge schulden heeft;
  • uw bewindvoering of schuldhulpverlening stopt.

Waarmee kunnen jullie mij helpen?
Een financieel vrijwilliger kan u met verschillende dingen helpen:

  • Ordenen van uw administratie
    Het openen, sorteren en overzichtelijk opbergen van belangrijke papieren.
  • Budgetten maken en bezuinigen
    Een overzicht maken van uw inkomsten en uitgaven + tips om te bezuinigen.
  • Controleren of aanvragen van toeslagen
    Denk aan huurtoeslag en zorgtoeslag, maar ook kwijtschelden van gemeentelijke belastingen
  • Hulp bij schulden en betaalachterstanden
    Overzicht maken van betalingsachterstanden, schulden en andere afbetalingen.
  • Contact met gemeente Utrecht, Stadsgeldbeheer of de rechtbank
    Bijvoorbeeld als u in de schuldhulpverlening zit of daar net uitkomt.
  • Leren hoe u de administratie doet
    Coaching zodat u leert hoe u geldzaken regelt en uw administratie op orde houdt.

Wat zijn de voorwaarden?
Er zijn vier voorwaarden om mee te doen:

  • U kunt lezen en schrijven.
  • U kunt zich aan gemaakte afspraken houden.
  • U bent gemotiveerd om uw geldzaken op orde te brengen.
  • U heeft géén eigen bedrijf.

Moet ik betalen om mee te doen?
Nee hoor, onze hulp is gratis.

Hoe meld ik mij aan?
Daarvoor belt u ons op 030 303 44 11. U kunt dan vragen naar Margonda, Sabijn of Debby. U kunt ook een mail sturen via financieelvrijwilligerswerk@tussenvoorziening.nl.

Lees het verhaal van een van onze vrijwilligers.

terug naar boven

Aanmelden Stadsgeldbeheer