Helaas is deze website niet geoptimaliseerd voor oude browsers, mocht de website niet toereikend werken dan staan wij u graag telefonisch te woord op nummer 030 234 08 19

Financieel

In Utrecht is veel vraag naar vrijwilligers die mensen kunnen helpen met hun financiën en administratie. In Utrecht hebben 15.000 huishoudens een laag inkomen. De meeste armoede komt voor bij eenoudergezinnen en alleenstaanden. 8 procent van de Utrechters kan (zeer) slecht leven van het inkomen. Ongeveer 1 op de 10 mensen is laaggeletterd en heeft daardoor moeite met formulieren en brieven van instanties. Met jouw kennis en ervaring kun je deze mensen ondersteunen.

Financieel vrijwilligers werken bijvoorbeeld bij de Voedselbank, in de Sociaal Juridische Dienstverlening en bij mensen thuis. De taken verschillen per functie maar veel voorkomende taken zijn het organiseren van de financiële administratie, aanvragen van toeslagen en gemeentelijke regelingen, budgetbeheer en belastingaangifte.

SJD- spreekuur
Je zet je in voor financiële stabiliteit in de situatie van de cliënt. Je voert gesprekken om de situatie scherp in kaart te brengen en waar nodig win je informatie in bij de cliënt en externe partijen. Samen met de cliënt stel je een plan van aanpak op en je helpt de cliënt bij het uitvoeren van dat plan. Je kunt hierbij denken aan vragen op het gebied van uitkeringen, belastingen en toeslagen, wonen, werk en re-integratie, schulden, gemeentelijke regelingen en meer. Hou je van een uitdaging en ben je onbevooroordeeld naar kwetsbare mensen? Ben je nauwkeurig en hou je van uitzoekwerk? Dan is het SJD-spreekuur de plek voor jou om je kwaliteiten optimaal te benutten!

Financieel vrijwilliger thuis
Financieel Vrijwilliger Thuis helpt mensen die financiële hulp aan huis nodig hebben. Bijvoorbeeld mensen die hun financiën en administratie niet meer kunnen overzien of alle post ongeopend in dozen bewaren. Of mensen die niet kunnen rondkomen van hun inkomen of hoge schulden hebben. Of mensen die na een periode van bewindvoering of schuldhulpverlening begeleiding nodig hebben bij het op orde brengen van hun administratie.
Deze mensen kunnen door een financieel vrijwilliger worden geholpen. De vrijwilliger begeleidt een cliënt maximaal een jaar om de situatie weer op orde te krijgen, zodat hij of zij daarna weer zelf de administratie kan voeren. Orde en overzicht in de financiën helpt meestal ook om weer beter zicht op andere zaken te krijgen.

Ben je nieuwsgierig geworden en geïnteresseerd geraakt? Neem dan contact op via financieelvrijwilligerswerk@tussenvoorziening.nl of 030-275 96 45.

Bekijk hier alle actuele vacatures.

terug naar boven

Vrijwilliger worden?

Aanmelden vrijwilliger